آرشیو آبان ماه 1400

مطالب و پيوندهاي علمي جديد

چرا وقتی ناراحت هستم نمی‌توانم تنفس کنم؟
Why Can't I Breathe When I'm Upset?
درک خلط سفید در گلو: علل و درمان‌ها
Understanding White Phlegm in the Throat: Causes and Remedies
تاريخچه ايران
تاريخچه تفنگ باذي

تاريخچه ايران

ايران، كشوري كوهستاني، خشك و داراي تنوع قوميتي در جنوب غربي آسيا است. بخش اعظم ايران از يك فلات كويري مركزي تشكيل شده است كه از هر طرف با رشته كوه هاي رفيع احاطه شده است كه امكان دسترسي به داخل كشور را از طريق گردنه هاي مرتفع فراهم مي كند. بيشتر جمعيت در حاشيه اين زباله هاي ممنوعه و بي آب زندگي مي كنند. پايتخت اين كشور تهران است، يك كلان شهر درهم و برهم در دامنه جنوبي كوه هاي البرز. اين شهر كه به خاطر معماري زيبا و باغ‌هاي سرسبزش شهرت داشت، در دهه‌هاي پس از انقلاب 1978-1979 ايران تا حدودي رو به ويراني رفت، اگرچه بعداً تلاش‌هايي براي حفظ ساختمان‌هاي تاريخي و گسترش شبكه پارك‌هاي شهر انجام شد. مانند تهران، شهرهايي مانند اصفهان و شيراز ساختمان‌هاي مدرن را با بناهاي مهم گذشته تركيب مي‌كنند و به‌عنوان مراكز اصلي آموزش، فرهنگ و تجارت عمل مي‌كنند.
ايرانايراندايره المعارف بريتانيكا، شركتقلب امپراتوري پرطمطراق ايران در دوران باستان، ايران از ديرباز به‌عنوان يك قدرت شاهنشاهي و بعدها به دليل موقعيت استراتژيك و منابع طبيعي فراوان، به‌ويژه نفت، نقش مهمي در منطقه بازي كرده است. ريشه اين كشور به عنوان يك فرهنگ و جامعه متمايز به دوره هخامنشيان مي رسد كه در سال 550 قبل از ميلاد آغاز شد. از آن زمان، منطقه اي كه ايران كنوني ناميده مي شود - كه به طور سنتي ايران ناميده مي شود - تحت تأثير امواج فاتحان و مهاجران بومي و خارجي از جمله سلوكيان هلنيستي و اشكانيان و ساسانيان بومي بوده است. با اين حال، فتح ايران توسط اعراب مسلمان در قرن هفتم پس از ميلاد، ماندگارترين تأثير را از خود برجاي گذاشت، زيرا فرهنگ ايراني كاملاً تحت تأثير فرهنگ فاتحان آن بود.
ايرانايراندايره المعارف بريتانيكا، شركتپرچم تمام كشورهاي جهان. پرچم هاي جهان پرچم هاي ملي پرچم هاي كشور وبلاگ Hompepage 2009، تاريخ و جامعه، جغرافيا و سفر، كشف كشفمسابقه بريتانيكامسابقه كشورآيا مي توانيد كشوري را نام ببريد كه داراي 10 شهر سرد است؟ كدام كشور بيشترين مناطق زماني را پوشش مي دهد؟ پاسخ اين سوالات و موارد ديگر را در اين مسابقه بياموزيد كه دانش شما را در مورد كشورهاي سراسر جهان آزمايش مي كند.رنسانس فرهنگي ايرانيان در اواخر قرن هشتم منجر به بيداري مجدد فرهنگ ادبي فارسي شد، اگرچه زبان فارسي اكنون به شدت عربي شده و به خط عربي تبديل شده بود و سلسله‌هاي بومي اسلامي ايراني با ظهور طاهيريان در اوايل قرن نهم شروع به ظهور كردند. . اين منطقه تحت سيطره امواج متوالي فاتحان ايراني، ترك و مغول قرار گرفت تا اينكه در اوايل قرن شانزدهم، صفويان كه تشيع دوازده امامي را به عنوان مذهب رسمي معرفي كردند، ظهور كردند. در طول قرن‌هاي بعد، با ظهور روحانيون شيعه مستقر توسط دولت، تركيبي بين فرهنگ ايراني و اسلام شيعي شكل گرفت كه هر يك را با رنگ و بوي ديگري مشخص كرد.
با سقوط صفويان در سال 1736، حكومت به دست چندين سلسله كوتاه مدت رسيد كه منجر به ظهور قاجار در سال 1796 شد. حكومت قاجار با نفوذ روزافزون قدرت هاي اروپايي در امور داخلي ايران مشخص شد. مشكلات اقتصادي و سياسي ناشي از آن و قدرت روزافزون روحانيت شيعه در مسائل اجتماعي و سياسي.
اشتراك Britannica Premium را دريافت كنيد و به محتواي انحصاري دسترسي پيدا كنيد.اكنون مشترك شويدمشكلات كشور منجر به صعود در سال 1925 به خط پهلوي شد كه تلاش هاي بي برنامه آنها براي مدرن كردن ايران منجر به نارضايتي گسترده و متعاقباً سرنگوني اين سلسله در انقلاب 1979 شد. دموكراسي پارلماني با حكومت ديني اسلامي كه توسط روحانيت كشور اداره مي شود. تنها كشور شيعه جهان، ايران، تقريباً بلافاصله خود را درگير جنگي طولاني مدت با عراق همسايه خود ديد كه از نظر اقتصادي و اجتماعي آن را تخليه كرد و ادعاي حمايت جمهوري اسلامي از تروريسم بين المللي، اين كشور را از جامعه جهاني طرد كرد. در دهه آخر قرن بيستم، عناصر اصلاح‌طلب در داخل حكومت برخاستند و هم با حاكميت جاري روحانيت و هم با ادامه انزواي سياسي و اقتصادي ايران از جامعه جهاني مخالف بودند.
زمينايران از شمال به آذربايجان، ارمنستان، تركمنستان و درياي خزر، از شرق به پاكستان و افغانستان، از جنوب به خليج فارس و خليج عمان و از غرب به تركيه و عراق محدود است. ايران همچنين حدود دوازده جزيره در خليج فارس را تحت كنترل دارد. 

تاريخچه تفنگ باذي

تفنگ بادي فنري يكي از جديدترين وسايل توليدكننده هاي نيرو در تاريخ صنعت مي‌باشند كه تاريخچه تفنگ بادي فنري و ظهور آن‌ها در حوالي سال ۱۸۴۰ است. اولين تفنگ هاي بادي فنرپيستون بسيار طويل بودند كه در آن‌ها به جاي فنرهاي حلقه‌اي از صفحات حلزوني شكل براي پيش راندن پيستون استفاده مي‌شد. براي مثال؛ كمربند خود را برداريد و روي يك سطح صاف آن را جمع كنيد، سپس مركز كمربند را بكشيد تا بلند شود و يك مارپيچ مخروطي شكل ايجاد كند. كمربند حالا يك مارپيچ بلند با انتهاي گسترده تر نسبت به ابتداي آن است؛ اين شكل صفحات حلزوني در آن زمان است.
به جاي چرم، توليدكنندگان فنر از استيل مسطح براي توليد اين فنرها استفاده كردند؛ دقيقا شبيه به يك كمربند. آخرين مرحله، كشيدن فنر با فشار دادن مركز آن به سمت بالا است. هنگامي كه شكل مورد نظر را گرفت، سخت مي‌شد و حالت فنري به خود مي‌گرفت.
فنر استيل
شايد شما تصور كنيد كه فنر هاي اين شكلي از لحاظ كارآمدي چندان جالب نبودند ولي در واقع برعكس اين قضيه بود و از لحاظ كارا بودن در سطح مطلوبي قرار داشتند.
سيستم تعليق يك تانك ام۶۰ M60 بر فنرهاي حلزوني متكي است تا فشار هاي نهايي را جذب كند و حتي تا ۶۱ تن وزن را مي‌توانند تحمل كنند! پس فنرهاي حلزوني توانايي تحمل فشار بسيار بالايي را دارند. براي بلندتر كردن آن‌ها معمولا تعدادي از اين فنرها را در يك خط قرار مي‌دادند و فنر هاي حلزوني دوتايي از رايج‌ترين موارد در تفنگ هاي بادي بودند.
تفنگ بادي آلماني
در سال ۱۸۷۰، فنرهاي استيلي يا فنرهاي حلزوني در كوكنبوش Quackenbush و چند تفنگ بادي آلماني استفاده شد.
تا آن زمان، تمام تفنگ ها از يك درزگير چرمي در بالاي پيستون اسفاده مي‌كردند. تفنگ هاي بادي در آن دوره بسياز پرقدرت نبودند و سرعت ميانگين آن‌ها در حدود ۶۰ متر بر ثانيه بود. ساچمه هاي ديابولو diabolo چند دهه بعد وارد صنعت اسلحه سازي شدند، پس در آن زمان دارت و پرتابه هاي سربي مورد استفاده قرار مي‌گرفت.
پرتابه هاي سربي
ساچمه هاي ديابولو
تفنگ بادي!تا سال ۱۹۰۰، تفنگ‌هاي بادي عمدتا بدون خان بودند. بنابراين تفنگ‌هاي بادي طويل تفنگ ناميده مي‌شدند نه تفنگ بادي.
در سال ۱۹۰۵، شركت بيرمنگهام اسمال آرمز Birmingham Small Arms كه امروزه با نام بي اس آ BSA شناخته مي‌شوند، تصميم به توليد تفنگ بادي مخصوصي گرفتند و تا ۵۰ سال آن را توليد كردند. شركت بي اس آ تصميم به طراحي و توليد لينكلن جفريز Lincoln Jefferies گرفت كه در واقع يك تفنگ بادي زيربازشو بود. لوله‌ي آن به سبك تفنگ‌هاي بادي بود و مي‌توان گفت اولين تفنگ بادي توليد شده در تاريخ مي‌باشد.
شركت بي اس آ اين سلاح را براي جفريز Jefferies توليد مي‌كرد ولي آن‌ها به دنبال توليد تفنگ هاي بادي بيشتري بودند، بنابراين قراردادي منعقد كردند كه بتوانند توليدات خود را تحت نام و برند بي اس آ به فروش برسانند.
تفنگ هاي بادي طويل
در تاريخچه تفنگ بادي فنري درواقع اولين تفنگ بادي مدرني بود كه از فنرپيستون استفاده مي‌كرد و تمام تفنگ‌هاي بادي توليدشده تا به امروز از جزئيات طراحي موجود در اولين تفنگ بادي استفاده مي‌كنند. چند سال بعد، اولين ساچمه هاي ديابولو توليد شدند و دقت تفنگ هاي بادي جديد به طور ناگهاني افزايش يافت. در آن زمان گروپ ۵ سانتيمتري براي ۵ شليك در فاصله‌ي ۱۵ متري فوق‌العاده به نظر مي‌رسيد!از سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۸۰، تفنگ‌هاي بادي فنرپيستون به آرامي ارتقا پيدا كردند ولي تغييرات چشمگيري در آن‌ها به وجود نيامد. سپس به طور ناگهاني يك تغيير قابل ملاحظه رخ داد!
نوآوري بزرگ: پيستون هاي گازيتمامي شواهد نشان مي‌دهد كه شركت آرژانتين Argentine كه تفنگ‌هاي بادي شارك Shark را توليد مي‌كرد اولين شركتي بود كه پيستون‌هاي گازي را در اوايل دهه ۸۰ ميلادي براي اولين بار مورد استفاده قرار داد. خيلي سريع بعد از آن، ثئوبون Theoben از بريتانيا با يك خط توليد كامل بر بازار تفنگ‌هاي بادي با پيستون گازي تسلط يافت. برخي از توليدات ثئوبون ركوردهاي سرعت تير را شكستند.
نوآوري نبود ولي يك حركت ايده‌آل بود!در اواسط دهه ۸۰ ميلادي، وايرخ مدل اچ‌دبليو ۷۷ HW77 خود توليد و به فروش رساند كه مقام اول مسابقات فيلدتارگت field target competition را در بريتانيا كسب كرد.
بازاريابان تفنگ‌هاي بادي صدها ترفند براي ارتقاي عملكرد سلاح‌هاي زيربازشو انجام دادند، تا زماني كه به نظر مي‌رسيد اوج تفنگ‌هاي بادي فنرپيستون در آن زمان قرار دارد و بعد از آن، ايرآرمز يك پله تفنگ‌هاي بادي را به جلو برد.مدل ايرآرمز تي‌ايكس۲۰۰ TX200 هر آنچه را كه وايرخ۷۷ داشت، دارا بود به علاوه‌ي يك مورد كه تفنگ آلماني از آن بي بهره بود؛ يك اهرم متحدالمركز با لوله! با اين نوآوري شركت بريتانيايي، ايرآرمز تي‌ايكس۲۰۰ تبديل به بهترين تفنگ بادي فنرپيستون جهان شد!
تفنگ بادي فنرپيستون
روند فعلي توليدات تفنگ‌هاي بادي فنرپيستون به سمت طراحي و توليد سلاح‌هاي سريع‌تر و پرقدرت‌تر مي‌رود و تقاضا و فروش آن‌ها انقدر زياد است كه توايدكنندگان رقابت براي دستيابي به افتخارات بيش‌تر را متوقف نخواهند كرد. عجيب است كه هيچ توليدكننده‌اي به دنبال رقابت در افزايش سهولت استفاده از تفنگ‌هاي بادي فنرپيستون‌ها نمي‌باشد. ۳۰ سال پيش، مدل‌هاي بسيار زيادي از تفنگ‌هاي بادي فنرپيستون وجود داشت كه به راحتي مسلح مي‌شدند اما با ظهور تفنگ‌ بادي پي سي پي توجه‌ها از روي تفنگ‌هاي فنرپيستون برداشته شد و كمتر شاهد خلاقيت در سلاح‌هاي اين حوزه هستيم.
انتظار مي‌رود اگر نوآوري خاصي صورت نگيرد، تفنگ‌هاي بادي فنري به سمت تسريع مسلح شدن و كاهش ارتعاشات فنر گام بردارند كه اگر اين موارد بهبود يابند بايد منتظر انقلابي عظيم در مدل‌هاي فنرپيستون باشيم.